Kvarlåtenskap efter den först avlidna maken

Hej

jag har två halvbröder på min mors sida , då våra mor dog i fjol och mina halvbröder valde som särkullsbarn att avstå från arv till min fars förmån.

då det dessutom finns ett testamente som säger att min far skall bo i orubbat bo samt att kvarlåtenskapen då min far dör skall delas lika mellan oss tre.

Det jag undrar,

kan min far nyttja pengarna efter min mor som han vill?

och hur ser uppdelningen ut mellan oss tre ?

Med vänlig hälsning

Mats

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som utgångspunkt så har en make/maka rätt att sitta kvar i vad som brukar kallas för orubbat bo efter att den andra maken/makan har avlidit. Undantaget är om det finns särkullbarn till den avlidna. Dessa särkullbarn har rätt att få ut sin arvslott med en gång. Till detta finns det då ytterligare undantag och det är om det finns ett testamente med förordnande om sekundosuccession, vilket i så fall skulle innebära att särkullbarnen endast har rätt till att få ut sin laglott (som är häften av arvslotten). Särkullbarnen kan även välja att avstå sin rätt till förmån för den efterlevande maken/makan. Regler om detta finns i 3:1 ärvdabalken. Om särkullbarnen avstår från sitt arv i det första skedet, så har de enligt 3:9 ärvdabalken och 3:2 ärvdabalken rätt att ta del av arvet när den efterlevande maken/makan sedan avlider.

Vad som brukar menas med att den efterlevande maken/makan får sitta kvar i orubbat bo är att denne ärver med fri förfoganderätt. Med fri förfoganderätt menas att den efterlevande fritt får disponera över tillgångarna, men personen får inte testamentera bort egendomen.

Utgångspunkten vad gäller fördelningen efter det att din far avlider är att arvet efter din far kommer att vara hälften av den samlade kvarlåtenskapen, och arvet efter din mor kommer vara den andra hälften (exemplet bygger på att det vid bodelningen mellan dina föräldrar var så att de skulle ta hälften var). Om du är din fars enda barn så kommer du då att få hela din fars del av kvarlåtenskapen. Vad gäller den del som är din mors kvarlåtenskap så kommer denna att delas lika mellan dig och dina två halvbröder. Du kommer med andra ord att få hälften plus en tredjedel av allt det som finns kvar när din far går bort, och dina båda halvbröder kommer få var sin tredjedel av hälften av all kvarlåtenskap.

Det finns dock undantag även till det här och det är om din far genom en gåva eller liknande handling, utan tillbörlig hänsyn gentemot dina halvbröders rätt till efterarv, väsentligen har minskat egendomen. I så fall kommer din del av arvet att minskas i den mån som egendomen har minskat, se 3:3 ärvdabalken. Om egendomen däremot skulle öka efter din mors död genom att din far har fått egendom i gåva, arv, testamente eller genom förvärvsarbete, så kommer denna ökning att läggas till ditt arv, se 3:4 ärvdabalken.

Detta är vad som gäller av vad jag kan avläsa utifrån dina uppgifter och utifrån vad som står i lagen. Det kan dock vara så att det finns avvikelser i det testamente som har upprättats, och det kan även finnas avvikelser om din far har upprättat ett testamente.

Med vänliga hälsningar
Anna BerglundRådgivare