FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/06/2013

Kroppsvisitering samt genomsökning av föremål

Igår gick jag ut med min son i barnvagnen. Polisen gick förbi och stannade, bad att få visitera mig. De sa att jag slängt något när de kommit och gått åt annat håll. Sedan kollade de också barnvagnen. Får de göra det. Jag tror de kollade mig bara för att de vet vem jag är. Det är fel att de blandar in min son också, får de kolla mina saker hur som helst med. Känns fel.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Enligt 28 kap. 11 § rättegångsbalken föreligger rätt för polis att genomföra kroppsvisitation då det finns anledning att anta att ett brott med fängelse på straffskalan har begåtts. Vad det skulle kunna röra sig om för något brott nämner du inte och därav går sådan bedömning ej att göra. Vanligt är kroppsvisitation görs i samband med narkotika- och vapenbrott, där det finns fängelse på straffskalan.

Gällande rätt att gå igenom barnvagnen så inkluderas den i kroppsvisitationen. I praxis har fastställts att vid kroppsvisitation kan även sådant föremål som person ”skjuter med handkraft” samt har fysisk kontroll över bli föremål för kroppsvisitationen. Således har polisen enligt dina uppgifter ej begått några felaktigheter såtillvida de haft skäl att misstänka dig för brott, vilket inte går att bedöma utifrån de uppgifter som du lämnat.

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740#K28P1S1

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare