FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/09/2014

Kronofogdens hjälp vid avhysning

Hej! Min svärfar avled i November. Han ägde en fastighet samt hade en ene boende i sin lägenhet Nu ska hans barn ärva fastigheten. Personen som är inneboende har bott kvar sedan i November och vägrat flytta ut. Han har ej betalat någon hyra under hela denna tid. Ärendet har gått till Kronofogden samt han har ett domslut om avhysning 2014 0831 Personen har ej flyttat efter månadsskiftet. Vad kan vi göra? Kan vi skälva avhysa honom eller måste kronofogden göra det. Den inneboende har ej något kontrakt på lägenheten. Fick bo oss svärfar för att han inte hade nånstans att bo. hoppas på svar snarast. Mvh Marie.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ni gjorde er första ansökan till Kronofogden gissar jag att ni använde blanketten för betalningsföreläggande/vanlig handräckning. Det finns en möjlighet att redan då på blanketten kryssa för att man önskar hjälp med verkställigheten av ett kommande beslut men det går lika bra att göra det i efterhand. Med andra ord kan ni välja om ni vill ha Kronofogdens hjälp eller inte men ofta är det enklast att ansöka om verkställighet om hyresgästen inte självmant rättar sig efter domen.

Som hyresvärd begär ni att Kronofogden ska vräka den inneboende och tömma hans del av bostaden. De skickar då ett brev honom/henne, underrättelse om avhysning, med information om vilken dag och tid det kommer ske till. Samma information skickas även till er och socialförvaltningen. På den utpekade dagen åker ni sedan tillsammans med Kronofogden till lägenheten och har personen då inte flyttat på sina saker kommer en flyttfirma ta hand om dem och de magasineras i maximalt tre månader. Det byts också lås på lägenheten och kostnaderna för det och flytten i övrigt får den inneboende sedan betala för.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare