Kronofogden har utmätt min bil trots ett överlåtelseförbud. Vad kan jag göra?

Hej! Kronofogden har tagit min bil i en utmätning men bilen står inte på mig den står på min mamma men dom anser att jag är brukaren trots att dom aldrig sätt mig i bilen. Jag har fått denna bilen i en gåva utav min fästman för ca 3 veckor sen och samma dag han köpte bilen till mig så skrevs även ett gåvobrev där de står att jag fick bilen utav honom som en gåva och att bilen ej får tas ifrån mig eller säljas eller överlåtas. Kan jag gå till kronofogden med detta brev så dom kan ge tillbaks min bil?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel får all lös egendom utmätas om det antingen framgår att gäldenären (den som har en skuld) äger egendomen eller om gäldenären har egendomen i sin besittning (4 kap. 17-18 §§ utsökningsbalken). Om det framgår av ett gåvobrev att en gåva inte får överlåtas kan den dock inte utmätas (5 kap. 5 § utsökningsbalken). Med hänsyn till att det i ditt fall finns ett gåvobrev med ett sådant överlåtelseförbud ska bilen undantas från utmätning. Bilen kan med andra ord inte utmätas för dina skulder.

Mitt råd till dig är att så snabbt som möjligt ta kontakt med Kronofogden och berätta att ett gåvobrev med ett överlåtelseförbud finns. Kopiera även gåvobrevet så att du kan lämna över det till Kronofogden som bevis.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma. Behöver du mer praktisk hjälp med ditt ärende rekommenderar jag att du bokar en tid med någon av våra jurister.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare