FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/02/2017

Krävs serveringstillstånd för privat alkoholförsäljning till självkostnadspris för en sluten krets?

Hej , jag funderar på att ordna pubkvällar i vår fritidsförening. Träffarna kommer att ske i en hyrd lokal och endast medlemmar i föreningen är välkomna. Jag tänkte sälja öl och vin i lokalen till gästerna till i stort sett självkostnadspris. Så min fråga är , är detta lagligt ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du om det är lagligt för dig att sälja alkoholdrycker till dina föreningsmedlemmar utan något tillstånd från kommunen.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Nej, det är tyvärr inte lagligt. Servering av alkoholdrycker kräver serveringstillstånd. Det finns ett undantag från kravet, men det är inte tillämpligt i ditt fall. Du måste därför ha serveringstillstånd för att du ska kunna förverkliga dina planer på laglig väg. Din försäljning är annars olaglig.

Försäljning av alkoholdrycker till konsument

För att försäljning av alkoholdrycker ska vara tillåten måste alkohollagen ge dig rätt till det, se 3 kap. 1 § alkohollagen (2010:1622).

Som jag förstår det tänker du sälja alkoholdryckerna för att de ska drickas på stället. Sådan försäljning är servering, enligt 1 kap. 11 § andra stycket alkohollagen (2010:1622). Huvudregeln för servering av alkoholdrycker är att du måste ha serveringstillstånd, se 8 kap. 1 § första stycket alkohollagen (2010:1622).

Det finns dock ett undantag från kravet på serveringstillstånd i 8 kap. 1 a § alkohollagen (2010:1622). Undantaget innebär att serveringstillstånd inte krävs om alla följande villkor är uppfyllda:

1. Serveringen avser ett enstaka tillfälle.

2. Serveringen avser för i förväg bestämda personer.

3. Serveringen sker utan vinstintresse och till självkostnadspris.

4. Serveringen äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

Undantaget kan alltså användas om du har en enstaka pubkväll där personer bara får komma om de har anmält sig i förväg och du säljer alkoholen till självkostnadspris. Det ska inte vara till ”i stort sett” självkostnadspris, utan det får inte kosta deltagarna något ytterligare kostnad själva inköpskostnaden.

Du måste alltså ha serveringstillstånd för att du ska kunna förverkliga dina planer på laglig väg.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med försäljning av alkoholdrycker är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare