FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/10/2016

Krävs samtycke från tidigare make om nytt efternamn som mellannamn hos gemensamt barn?

Jag har en dotter på 11 år sedan tidigare förhållande, jag och fadern har gemensam vårdnad.

Jag är nu gift med ny make och har tagit dennes efternamn och vill nu byta så min dotter heter samma som mig. Det gäller ett mellannamn då hon har faderns efternamn.

Nu undrar jag, vad händer då fadern vägrar skriva under med sitt samtycke?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Enligt 25 § st 1 namnlagen får ett barn som fått enbart den ena förälderns efternamn ha den andra förälderns efternamn som mellannamn. I paragrafens andra stycke framgår att om den ena föräldern får ett nytt efternamn genom att gifta om sig så kan barnet få det nya efternamnet som mellannamn, om maken i det nya äktenskapet samtycker.

Med andra ord är det alltså din nye makes samtycke som spelar roll, inte faderns. Så länge din nya make samtycker till att din dotter får det nya efternamnet i mellannamn finns inga hinder.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Carla Zachariasson

Lawline RådgivareRådgivare