Kräva tillbaka kontantinsatsen

Hej! Min förra sambo står för halva min lägenhet och vi skulle skriva ett gåvobrev när vi delade på oss för 6år sedan. Detta blev aldrig av fast vi var överens då. Jag tog över alla lånen. Nu tycker hon att hon ska ha insatsen på 55000kr tillbaka.

Hon har varken bott eller betalat någon hyra dom senast 6åren.

Hur går man till väga och vad är rätt och fel?

Mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni inte har avtalat om att hon ska få tillbaka kontantinsatsen som hon har lagt in så har hon ingen rätt att kräva detta. I och med att ni separerade för sex år sedan kan hon inte heller begära bodelning, man har nämligen ett år på sig från tidpunkten då separationen ägde rum att framställa att man vill ha bodelning.

Jag uppfattar det som att ni äger bostaden tillsammans. Om ni inte är överens om hur ni ska göra med bostaden kan en av er begära tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare