Kräva laglott eller vänta till efterarv?

Min far har avlidit och jag är ett särkullbarn. Han efterlämnar en maka vilken har två barn med. Det finns ett testamente där de har skrivit att de ärver varandra med full äganderätt. Men att när makan också dör, så ärver bröstarvingarna enligt lag. Hur är det bäst för mig att göra? Kräva min laglott nu eller vänta och har jag ett efterarv att vänta eller inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ärvdabalken (ÄB) är den lag som reglerar detta. Enligt 2 kap 1 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K2) är det ni som är hans barn som är arvingar, ni är s.k. bröstarvingar. Ni ska även ärva lika mycket efter er pappa om det inte står något annat i testamentet. Däremot var han ju gift och frun är den som ska ärva, enligt 3 kap 1 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Däremot är ju du ett särkullbarn och situation blir lite speciell. Precis som du skriver i din fråga, kan du välja att ta ut ditt arv nu, se 3 kap 1 § 1 st ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K3). Att din far och hans fru har skrivit i testamentet att de ska ärva varandra, inskränker inte din rätt att ta ut arvet nu, utan är mer än önskan från deras sida.

Om du väljer att vänta med att ta ut ditt arv har du rätt till arvet efter din pappa, när hans maka dör, se 3 kap 9 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K3P9). Då blir det så att du har rätt till en viss del av makans egendom när hon dör. Hur detta går till beskrivs i 3 kap 2 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K3P2) som är lite krånglig att förstå. Men för att göra det enkelt: Om du avstår från ditt arv, ärver hustrun allt. Efter att bodelning gjorts och arvet har "delats ut" så säger vi att hälften av hennes egendom är arvet från din pappa och den andra halvan är hennes egen egendom. När hustrun dör kommer hälften av hennes egendom (som då kan ha ökat, minskat eller vara detsamma i värde) att fördelas mellan er tre barn som arvet efter din pappa. Ni har alltså rätt till den kvotdel av hustruns totala egendom som motsvarar arvet efter din pappa, alltså inte en specifik summa eller liknande. Däremot ärver hustrun egendomen endast med fri förfoganderätt (inte full äganderätt, oavsett vad som står i testamentet) vilket betyder att hon inte kan testamentera bort din pappas egendom (men hon kan fortfarande ex. sälja den).

Så vad som är bäst att göra är upp till dig själv. Du kommer att få arv från din pappa oavsett hur du gör. Men finns det någon speciell egendom som du gärna vill ärva och som du tror att frun kanske säljer, ja då kanske det är bäst att kräva din arvslott nu. Annars kan du vänta, till förmån för hustrun.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare