Kräva betalning via Kronofogden

Hej. Jag delade lägenhet med en kompis under en period. När vi sa upp lägenheten vill inte min kompis betala hyran för sista månaden så jag blev tvungen att betala den. Vi båda var skrivna på kontraktet och kommit överens om att betala halva hyran var. Hur kan jag gå tillväga för att få in pengarna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Inledningsvis vill jag säga att du har rätt att kräva pengarna. Du har helt enkelt en fordran på honom. Ni båda står som hyresgäster på kontraktet och det är ju hyresgästen (ni båda) som har skyldighet att betala hyras. Gentemot hyresvärden har ni alltså ett solidariskt ansvar, vilket innebär att hyresvärden har rätt att kräva vem av er som helst på hyran. I anslutning till detta får du sedan regressrätt mot din vän, vilket innebär att du har rätt att få ut den del av hyran som du la ut på honom.

Vad du skall göra är att vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande.

Enligt lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning beskrivs processen som sker hos Kronofogdemyndigheten i detalj. Eftersom din fråga är hur du skall gå till väga för att få in dina pengar tänker jag därför, med utgångspunkt i lagen, berätta hur det går till.

Enligt 1 § i denna lag är det Kronofogdemyndigheten som prövar frågor om betalningsföreläggande. Betalningsföreläggande avser alltid och uteslutande penningbelopp, om vilket här är i fråga. Ansökan skall ske skriftligt till myndigheten och du skall ange ett yrkande och en grund. Yrkandet i ditt fall är att din vän skall betala X antal kronor till dig. Grunden för detta är att ni stått på ett hyreskontrakt gemensamt och har kommit överens om att ni skall dela på hyran.  Du skall också ange beloppet. Allt detta framgår av 9-11 §§.

Viktigt är också huruvida du vill att ett eventuellt utslag skall verkställas. Enligt 16 § skall du i din ansökan ange detta.

Om det inte finns några hinder, exempelvis att din ansökan är ofullständig, skall myndigheten enligt 25 § förelägga din tidigare hyreskamrat att yttra sig. Han eller hon skall således yttra sig kring ditt yrkande: Dvs. om han eller hon anser sig ha betalningsskyldighet eller ej och med angivande av de grunder som du som sökande har angett.

Vad som är viktigt att notera är att Kronofogdemyndigheten inte går in och bedömer huruvida betalningsskyldighet föreligger eller inte. Detta är en rättsskipningsfråga och det ankommer på våra domstolar att avgöra detta. Om din tidigare hyreskamrat bestrider betalningsskyldighet kommer således målet att lämnas vidare till tingsrätt för fortsatt handläggning, vilket framgår av 33 §.

Lagen om betalningsföreläggande och handräckning hittar du HÄR.
Information från Kronofogdemyndigheten hittar du HÄR.

Lawline RådgivareRådgivare