Krav på vittnen vid upprättande av testamente

ett skrivet testamente med tydliga önskemål såsom laglotter ska gälla m,m men utan bevittning av underskrift är det värdelöst ???

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är korrekt att det enligt huvudregeln krävs att två vittnen är på platsen vid påskriften för att ett skriftligt testamente skall vara giltigt. Det är en mycket sträng regel och utan de två vittnena är testamentet inte giltigt, detta framkommer i 10 kap. 1 § Ärvdabalk (1958:637).

Undantaget från huvudregeln finns i 3 § och det häller holografiska testamenten. För att det ska vara aktuellt med ett holografiskt testamente skall det föreligga en nödsituation och testamentet skall vara skrivet samt undertecknat av testatorn. Ett holografiskt testamente är endast giltigt i 3 månader efter att testatorn återfått möjligheten att upprätta ett testamente enligt reglerna i 10 kap. 1 §.

Jag hoppas det var svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Olivia ÅmanRådgivare