Krav på varaktighet av uthyrningen för att få utnyttja det skattemässiga schablonavdraget?

Hej, vid uthyrning av bostadsrätt i andrahand gäller för 2013 att man får göra avdrag med 40 000 kr per år. Jag kan inte se om avdraget på 40 000 kr gäller oavsett om man hyr ut 6 månader eller 12 månader. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt 42 kap. 30 § andra stycket inkomstskattelagen (1999:1229) (IL) får de utgifter som uppstår vid upplåtelse av en privatbostadsfastighet eller en privatbostad inte dras av. I stället ska avdrag göras med 40 000 kronor per år för varje privatbostadsfastighet, privatbostad eller hyreslägenhet. Om ersättningen avser upplåtelse, ska ytterligare avdrag göras hos upplåtaren enligt bestämmelserna i 42 kap. 31 § IL. Avdraget får dock inte i något fall vara högre än intäkten.

Avdraget om 40 000 kr, med verkan från 2014 års taxering, anknyter till bostaden som sådan. Det finns inget krav på varaktighet av uthyrning för att avdraget ska få utnyttjas, men såsom framgår av bestämmelsen får avdraget inte i något fall vara högre än intäkten.

Svaret på din fråga blir således att avdraget om 40 000 kr får tillämpas oavsett om du har hyrt ut din privatbostadsfastighet, privatbostad eller hyreslägenhet sex månader eller tolv månader. Du kan dock endast utnyttja avdraget till den del det motsvarar intäkterna, dvs. en uthyrning kan aldrig rendera ett skattemässigt underskott.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare