FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/05/2014

Krav på överlåtelseförklaring vid försäljning av fastighet

Hej jag och min sambo vill köpa en tomt och säljaren vill sälja till oss men inte förrän i januari nästa år då han får för hög skatt om han säljer den i år. Kan man skriva ett skriftligt kontrakt på att han lovar att sälja till oss i januari? Hur stor kraft har detta skriftliga kontrakt om han dör och hans efterlevande har andra planer för tomtmark?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Ett avtal om överlåtelse av fastighet måste innehålla en överlåtelseförklaring. Detta framgår av 4:1 JB, se https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1 och innebär en utfästelse om att fastigheten ska överlåtas direkt. Man får således inte i ett köpeavtal om en fastighet avtala om att överlåtelsen ska ske vid ett senare tillfälle än vid avtalstillfället - avtalet är i så fall ogiltigt.

Däremot skulle ni i ett separat avtal (således inte köpeavtalet) kunna avtala om att en förpliktelse att sälja i januari. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare