Krav på minimilängd gällande kredittid

Hej!

Finns det ett lag i Sverige som säger att alla företag HAR rätt till 30 dagars kredittid.

I vårt avtal är det 15 dagars faktureringstid men kunden vill ändra på det och påstår att de har ett lagligt rätt till 30 dagars kredittid. Stämmer det?

Tack för att snabt svar och helst med hänvisning till konkreta punkter i lagen.

Med vänliga hälsningar,

Dace

Lawline svarar

Hej Dace och tack för din fråga!

Det finns i svensk lag ingen bestämmelse som säger att en köpare har rätt till kredit av en viss längd. En kredit gäller endast om den är försäkrad vid avtalets ingående eller då ni som säljare har utfäst den som en del av betalningsvillkoren. Det är alltså den avtalade kredittiden som gäller och finns ingen lag som garanterar en kredittid på minst 30 dagar. Är er motpart en annan näringsidkare kan ni åberopa 49 § köplagen, rör det sig om en konsument kan ni åberopa antingen 36 § konsumentköplagen eller 41 § konsumenttjänstlagen.

Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare