FrågaKÖPRÄTTKöplagen12/09/2014

Krav på fullgörelse vid köp av häst

Hejsan! Jag skulle åka och hämta samt betala en häst idag. Nu har säljaren ångrat sig. Jag har flera meddelanden från henne, från msn, där det står att hon accepterar mitt bud på 20 000kr samt att jag skulle hämta hästen idag kl 17.00. Nu håller hon på och lägger ut nya annonser samt vill ha mer pengar för hästen. Kan hon göra det när hon först har accepterat mitt bud? Med vänlig hälsning Sofia

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Då jag besvarat denna fråga har jag utgått från att säljaren agerar som privatperson.

Då säljaren accepterade ditt anbud uppstod mellan er ett bindande avtal, och köparen förband sig att sälja hästen till dig för det överenskomna priset, se avtalslagen 1§. Då köparen inte fullgör sin del av avtalet begår hon kontraktsbrott. Det du som köpare kan göra i detta läge är att begära att säljaren fullgör köpet, dvs. överlämnar hästen till dig, se köplagen 23§. Detta krav bör framställas skriftligen och du bör inte vänta för länge med att framställa det. Du kan även kräva skadestånd för den skada du lidit på grund av säljarens dröjsmål.

Sofia LinderRådgivare