Krav på ersättning för streamad film

hej har fått ett förlikningsförslag för att någon på min ip adress har laddat ner en tvserie olagligt.

Crystalis Entertainment som företaget heter vill att jag ska betala in 5800 kr på deras konto inom 20dagar annars kan dom överväga att driva saken vidare. hur skall jag göra i detta läge

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid streaming av film övepår internet skapas det en tillfällig kopia av det man streamar, detta görs i minnet på datorn. Dessa kopior är förbjudna. Det finns dock ett undantag från huvudregeln för tillfälliga kopior med underordnad betydelse, eller kopior som utgör en del i en teknisk process (11a § upphovsrättslagen).

Filmbolags motiv för ersättningskrav

Vissa streamingtjänster använder "bittorrent-teknik", vilket medför att kopian som skapas när man streamar, används för att bidra till delningen av det skyddade materialet. Därigenom sker ett tillgängliggörande av filen som inte omfattas av undantaget och därmed är olaglig enligt huvudregeln.

Råd

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare