FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/11/2015

Krav på bodelning när gift par ej sammanbor?

måste vi göra en bodelning om vi vill flytta isär men fortfarande vara gifta? vi har inga barn, varit gifta i 10 år. man får väl bo på varsitt håll fast man är gifta?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Sammanfattning och råd

Nej, ni behöver inte göra en bodelning om ni som gifta väljer att bo på olika håll. Ni har dock möjlighet att bodela utan att upplösa äktenskapet, genom skriftlig anmälan till skatteverket. Detta kan ni göra om ni vill klara ut vem som äger vad. Detta är dock som sagt helt frivilligt.

Behöver ni ytterligare rådgivning kring äktenskapets juridiska betydelse rekommenderar jag att ni kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Ni kan boka tid på ett kontor nära er direkt via http://lawline.se/boka eller genom att klicka på knappen till höger.

Utredning

Bodelning behöver endast göras då äktenskapet upplöses, 9:1 ÄktB. Äktenskapet upplöses endast vid ena makens död eller äktenskapsskillnad, 1:5 ÄktB. Äktenskapsskillnad kan endast ske om någon eller båda makarna önskar det, och ansöker om äktenskapsskillnad i tingsrätten, 5 kap ÄktB och 14:4 ÄktB. Det finns alltså inget krav på att gifta ska vara sammanboende. Så länge makarna är gifta behöver de alltså inte göra bodelning bara för att de väljer att bo på varsitt håll.

Johan LandströmRådgivare