Krav på att backa in på P-plats

Hej Företaget jag jobbar på kräver av oss att vi ska backa in på parkeringen, jag undrar om dom har rätt att kräva det av mig. Och om det nu sker någon olycka och ingen lägger en lapp, är det då min försäkring som gäller?.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller första delen, om din arbetsgivare kan kräva att du backar in på parkeringen så ser jag inget hinder mot ett sådant krav. Om P-platserna tillhör arbetsgivaren är det fritt för denne att ställa krav på hur de får nyttjas av t.ex. er som är anställda. Det finns därför inte så mycket mer att göra i den delen än att föra en diskussion med arbetsgivaren om du tycker att det är opraktiskt.

Vid en eventuell olycka där den som vållat skadan är okänd beror det på försäkringssituationen. Om du har en vagnskadeförsäkring går skadan i första hand på den. Om ditt fordon inte är helförsäkrat och du kan visa att skadan orsakats av en annan bil (och inte tex en kundvagn eller en cykel) kan du vända dig till Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som kan ge dig ersättning. Då utgår en självrisk på 5 % av prisbasbeloppet.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar! Mer info från TFF om parkeringsskador hittar du här: http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inblandat/Mitt-fordon-var-parkerat/

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare