Krav från Trafikförsäkringsföreningen

trafiksförsäkringsföreningen skickade ut innan jul ett papper till mig med en skuld på drygt 25.000 !! detta skulle gälla 2 bilar med summor från år 2000...??..Jag sökte på bilarna eftersom de sade mig inget alls !!!...men de fanns ju inte kvar idag utan idag var regnumren på andra bilar i stockholm. Förstår inget alls och har ALDRIG hört något om detta under alla dessa år. Dessutom har jag varit skuldsatt och för drygt 2 år sedan lyckades jag betala alla mina skulder, ringde runt till alla bolag, kronofogden mm för att se att jag verkligen var helt skuldfri...!! vilket jag var och fick papper på från fler håll..Har också alltid haft bil och betalt på den och ALDRIG har TFF SAGT NÅGOT OM DETTA..Men nu 14-15 år senare kommer detta...Jag mailade dem direkt och frågade vad detta var..men fick inget svar..Varit på långresa 1 månad, och i dag kom brevet från kronofogden !! Vansinnig och jätte ledsen..Efter 2o år skulle jag nu i början på 2015 vara fläckfri och kunna söka lägenhet mm...nu är det dax igen , och nu på grunder jag verkligen inte fattar något av ..får det gå till såhär???????????????..Hjälp mig !!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vad tråkigt att höra om situationen. Det är naturligtvis inte kul att få ett kravbrev om något man inte vet vad det gäller.

Om du vet med dig att du aldrig stått som ägare på de bilarna de hävdar så rör det sig uppenbarligen om ett fel från deras sida. Då skulle jag rekommendera dig att bestrida deras fordran. Jag antar att brevet du fått från Kronofogdemyndigheten är ett kravbrev, ett s.k. föreläggande. I det borde det även finnas instruktioner om hur du går till väga för att bestrida betalningsskyldigheten.

Min rekommendation är därför att du skickar ett bestridandebrev till KFM. De kommer då att fråga Trafikförsäkringsföreningen (TFF) om de vill ta saken vidare till domstol. Under tiden kan det vara bra att fortsätta försöka få tag i dem, TFF, och få situationen utredd.

Dessutom gäller att en fordran från TFF preskriberas, dvs blir ogiltig, efter tio år såvida de inte avbrutit preskriptionstiden genom att skicka ett kravbrev (då börjar preskriptionstiden om). Om det stämmer att du inte hört något från dem på över tio år så har fordran preskriberats och de kan därför inte kräva dig på skulden.

Du kan därför i ditt bestridande till Kronofogden uppge två anledningar: 1) att du aldrig stått som ägare för bilarna och därför inte är rätt person att kräva samt 2) att fordran i vart fall har preskriberats eftersom tio år har gått sen skulden uppkom.

Om saken går vidare till domstol kan det vara bra att ta kontakt med en verksam jurist som kan ge dig vidare rådgivning i ärendet.

Mer om betalningsföreläggande (KFM) kan du läsa här: https://www.kronofogden.se/Fattettbrev.html
Preskriptionslagen finner du https://lagen.nu/1981:130#P2S1.

Lycka till och hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare