Krav från TFF - krock med oförsäkrad bil

Hade en bil som en tidigare flickvän krockade med.

Nu två år senare får jag ett brev från trafik försäkrings föreningen som säger att jag har två veckor på mig att betala 2200 kronor för detta.

I brevet står också att jag skulle fått information om detta tidigare, men detta stämmer ej. Det står även att bilen inte var försäkrad vid tillfället, inte heller detta stämmer.

Hur bör jag gå till väga? Ska jag behöva betala för en skada jag inte har förvållat och har dom verkligen rätt att kräva pengar två år efter?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Tidsaspekten
Vad gäller tidsaspekten så preskriberas fordringar från Trafikförsäkringsföreningen först efter 10 år. De kan därför fortfarande komma med krav som är två år gamla även om de inte kontaktat dig tidigare i ärendet, se https://lagen.nu/1981:130#P2S1.

Kravet
Trafikförsäkringsföreningen blir bara inkopplade om din bil var oförsäkrad vid skadetillfället. Om du anser att det inte stämmer rekommenderar jag dig att ta kontakt med det försäkringsbolag som hade bilen försäkrad vid skadetillfället. De har register långt bak i tiden och kan enkelt skicka ett försäkringsbevis till dig som styrker att bilen var försäkrad hos dem när skadan inträffade. Med stöd av det kan du då bestrida Trafikförsäkringens krav genom att helt enkelt skicka ett brev till dem där du förklarar situationen.

Eftersom det var din bil som orsakade skadan är det i första hand ditt försäkringsbolag som ska betala ut ersättning även om det var din dåvarande flickvän som körde bilen när skadan inträffade.

Lycka till och hoppas att det löser sig.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare