FrågaARBETSRÄTTSjuk 15/02/2018

Krav från arbetsgivaren att uppvisa intyg i och med vård av sjukt barn

Kan arbetsgivaren begära ett bevis på att jag har anmält vård av barn?

Antingen en printscreen eller intyg av mig som anställd.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår frågan så har du anmält vård av sjukt barn och din arbetsgivare begär ett intyg på att så är fallet.

I fallet AD 2013 nr 63 från Arbetsdomstolen konstaterades att arbetsgivaren inte kunde kräva ett intyg från Försäkringskassan till följd av att arbetstagaren hade anmält vård av sjukt barn. Det handlade då om frånvaro under en dag på grund av vård av sjukt barn. Från den åttonde dagen du vårdar sjukt barn har du däremot en skyldighet gentemot Försäkringskassan att visa upp ett intyg från läkare alternativt sjuksköterska. Skyldigheten omfattar inte din arbetsgivare. Om din arbetsgivare av någon anledning misstänker att du begärt tillfällig föräldrapenning på grund av vård av sjukt barn utan att du är berättigad till det så kan din arbetsgivare uppmärksamma Försäkringskassan om det. Försäkringskassan får inte heller lämna ut ett intyg utan ditt medgivande.

Sammanfattningsvis så kan din arbetsgivare inte kräva in ett intyg till följd av att du har frånvaro på grund av vård av sjukt barn.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare