FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/03/2018

Krav för ett kommissionsavtals giltighet

Vad krävs för att ett kommissionsavtal skall vara giltigt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ett kommissionavtal ska vara giltigt, krävs som vid alla avtal att förutsättningarna i avtalslagen är uppfyllda. Det måste således vara en giltig förbindelse, där anbud och accept har mottagits. Det får inte heller finnas någon ogiltighetsgrund så som svikligt förledande eller tvång.

Vid kommissionsavtal gäller enligt praxis att ett avtal som kallas för kommissionsavtal inte nödvändigtvis måste anses vara ett kommissionsavtal. Det krävs att relationen mellan kommittent och kommissionär i praktiken är ett kommissionförhållande, annars är avtalet oväsentligt vid eventuella tvister. Det man i praxis lagt vikt vid i bedömningen av om kommission föreligger är 1. om rättshandlingar av kommissionären sker i kommittentens intresse, 2. om kommissionären inte fått tillgodoräkna sig vinst utöver lönen för utfört arbete, 3. om kommissionären har returrätt, 4. om kommittenten har intresse för vilket pris som varorna säljs för.

Vad ett kommissionsförhållande mer innebär kan man hitta i kommissionslagen, men notera att bestämmelserna i denna enligt 2 § oftast endast gäller mellan parterna om inget annat har avtalats.

Det är bara att klicka på länkarna om du själv vill läsa mer i lagen! För att få hjälp med utformningen av kommissionsavtal rekommenderar jag att ta kontakt med en av våra jurister. Du kan då maila info@lawline.se

Hoppas svaret har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare