FrågaAVTALSRÄTTGåva12/11/2017

Krav för en gåvas giltighet

Hej, jag undrar om handverktyg och en gammal cykel som jag använder ska ingå i kvarlåtenskapen efter min avlidna far? Jag har brukat dem i 15-20 år med underhåll.

Jag frågade honom mot slutet och tidigare om jag kunde se dem som mina och fick ja på den frågan.

M.v-h. Jakob

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som har skett är att din pappa har gett dig lös egendom utan ersättning. Det skulle alltså kunna röra sig om en gåva. För att det ska röra sig om en gåva ska tre kriterier vara uppfyllda.

Den ska bygga på frivillighet Det ska finnas en gåvoavsikt och Det ska ske en förmögenhetsöverföring från givaren till gåvomottagaren

Dessa tre kraven är med hög sannolikhet uppfyllda om din pappa, som du säger, har sagt att du kan betrakta egendomen som din egen.

Problemet med muntliga gåvor är att du som gåvotagare har svårt att bevisa vid en eventuell tvist att det är du som äger egendom. Men det faktum att du har haft egendom och använt den i 15-20 år är till din fördel. Kanske finns det någon annan släkting som kan hjälpa dig att intyga att föremålen har getts till dig av din pappa?

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare