FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag06/03/2014

Krav för att vara verksam i aktiebolag

Hej! Jag undrar vilka tre grundkrav det finns för att kunna vara verksam i ett aktiebolag. Sedan undrar jag även om man kan satsa sin egendom som kapital, vad kallas det då, möjligtvis apartegendom? Snälla, ange lagrum. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

För en aktieägare ställs inga krav på ålder, att inte vara i konkurs, nationalitet eller bosättning. Både juridiska och fysiska personer kan äga aktier i ett aktiebolag. Däremot får inte en juridisk person vara styrelseledamot, Aktiebolagslagen (ABL) 8 kap 10 §.

Däremot kan inte den som inte fyllt arton har, har förvaltare enligt föräldrabalken, är i konkurs eller har näringsförbud vara styrelseledamot eller verkställande direktör (ABL 8 kap 11§). Verkställande direktören och minst halva antalet styrelseledamöter måste vara bosatta inom EES-området, dock kan dispens erhållas från bolagsverket. (ABL 8 kap 9 §). Styrelseledamöter måste även deltaga i styrelsearbetet (ABL 8 kap 12§).

Apportegendom är annan egendom än pengar som tillförs vid aktiebolagsbildning. Det kan exempelvis vara en fastighet. Endast egendom som kan vara bolaget till nytta får utgöra apportegendom.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med Vänliga Hälsningar,

Sandra LarssonRådgivare