FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt13/10/2014

Borttappad garderobsbricka, vad gäller?

Om jag tappat bort min garderobsbricka men mot beskrivning hittar personalen en likadan jacka, har dem rätt att fråga och leta vad jag har i fickorna för att kunna identifiera att det verkligen är min?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktat Lawline!

Jag kommer i mitt svar utgå från att du lämnade in din jacka till en bemannad garderob och fick en garderobsbricka i utbyte. För att få tillbaka en jacka behöver man kunna uppvisa garderobsbrickan. Situationen regleras rent rättsligt av konsumenttjänstlagen. Av lagen följer att garderoben ska bedriva förvaringen av jackor på ett fackmässigt sätt (4 § konsumenttjänstlagen).

I detta måste anses ingå att inte lämna ut jackor till personer utan garderobsbricka om man inte är säker på att de är ägare till den aktuella jackan. Annars skulle ju garderoben riskera att lämna ut jackor till personer som inte är de rätta ägarna och i detta fall skulle garderobstjänsten inte var fackmässigt utförd och den som lämnat in sin jacka skulle kunna kräva ersättning av garderoben för den försvunna jackan.

När du kommer och vill ha ut din jacka men tappat bort din bricka måste garderobspersonalen alltså förvissa sig om att jackan verkligen är din. Detta kan t ex göras genom att du beskriver jackans utseende och eventuellt innehåll i fickor. Ett annat sätt är att låta dig vänta med att hämta ut din jacka tills alla övriga gäster gått hem och du är den enda som är kvar i lokalen. Lagen reglerar inte närmare hur detta ska gå till. Om en annan person lämnat in en jacka av samma modell/färg som din kan beskrivning av innehåll i fickor och liknande vara det enda sättet att avgöra vilken jacka som tillhör dig när du tappat bort din garderobsbricka.

För att sammanfatta mitt svar så måste du kunna bevisa för garderobspersonalen att jackan verkligen är din, i annat fall ska de inte lämna ut jackan till dig. Hur du bevisar att du äger jackan är inte reglerat i lag. Vill du ha ut din jacka direkt  är min bedömning därför att du får finna dig i att behöva redogöra för eventuellt innehåll i fickor. Det är inte olagligt av garderobspersonalen att kräva detta.

Jag hoppas att detta besvarat din frågeställning!

Ronja KleiserRådgivare