FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/11/2015

Kratta löv på grannes tomt

Måste vi räfsa löven som faller från våra träd in på grannens tomt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen skyldighet enligt lag att behöva kratta/räfsa löv som faller från ens egna träd ner på grannens tomt. Grenar som hänger över till grannes tomt kan däremot behövas kapas, men gällande just löv har du ingen skyldighet.

Hoppas att det gav dig klarhet i frågan!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare