Kränkning av laglott i testamente

Jag har en syster, min mor har nu testamenterat sin bostadsrätt till mig, min syster och min systers son. Har min systerson rätt till arv av min mors bostadsrätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Inom svensk rätt finns det två olika successionsformer, dessa är arv och testamente och regler om dessa återfinns i Ärvdabalken (ÄB). Arv fördelas enligt den legala arvsordningen, vill man att sin kvarlåtenskap ska fördelas på ett annat sätt kan man, med några få undantag, göra det genom testamente. De viktigaste av dessa undantag är bröstarvingars rätt till laglott och basbeloppsregeln som gäller för makar och sambos. Du och din syster har alltså rätt till hälften av arvslotten, detta utgör er laglott, se 7:1 ÄB. Resterande del av arvslotten kan din mor alltså testamentera bort om hon vill. Det är alltså rent juridiskt möjligt för din mor att testamentera bort hälften av sitt arv till din systerson och att din syster och du får dela på den andra halvan. Hur det blir i ert fall beror dock på vad som står i din mors testamente.

Vänliga Hälsningar,

Mikaela NordhRådgivare