FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/04/2015

Kostnadsfördelning vid umgängesresor

Hej

Har en fråga om vad som gäller när nu mamman i detta fall flyttar till Finland och lämnar vårat barn hos mig på heltid.

Vem ska betala resorna till Finland då dom ska träffas?

Det jag hittat på nätet är att man ska dela på kostnaderna när det är över 10mil men jag tycker det är sjukt då det är hon som flyttat ifrån oss!!

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kostnadsansvaret vid umgängesresor finns reglerat i 6 kapitlet Föräldrabalken (FB). Då barnet bor med endast en av föräldrarna är utgångspunkten att umgängesföräldern ansvarar för kostnaderna i samband med resor till och från denne. Boendeföräldern ska emellertid ta del av resekostnaderna utifrån vad som är skäligt med hänsyn till boendeförälderns ekonomiska förmåga och omständigheterna i övrigt, FB 6:15 1 st. Kostnadsansvaret är därmed beroende av den specifika situationen. En omständighet som talar emot att boendeförälderna ska bidra till resorna, eller som åtminstone kan anses minska kostnadsansvaret, är om umgängesföräldern utan godtagbar anledning flyttar långt bort.

Vid oenighet om kostnadsfördelningen kan lösningen vara att upprätta avtal, alternativt får saken avgöras av domstol.

Vänligen,

Evelina LindgrenRådgivare