FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/06/2014

Kostnad för stämning

Jag vill veta hur mycket det skulle kosta mig att stämma klubben Tyresö AB?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att ansöka om stämning kostar, fram tills den 30 juni 2014, 450 kr. Detta belopp betalas in i samband med att stämningsansökan lämnas in till behörig domstol, till vilken ansökningsavgiften också betalas. Från den 1 juli 2014 höjs ansökningsavgiften till 900 kr för krav under ett halvt prisbasbelopp (kravet rör alltså ett belopp under 22 200 kr) respektive 2 800 kr för krav över ett halvt prisbasbelopp (krav över 22 200 kr).

Om du vinner målet ska motparten betala dig för dina rättegångskostnader (exempelvis kostnader för ombud och vittnen). Förlorar du målet blir situationen den motsatta, du blir då skyldig att betala motpartens plus dina egna rättegångskostnader. Detta stadgas i 18 kap. rättegångsbalken.

Hur mycket det skulle kosta dig att stämma motparten är svårt att svara på, ansökningsavgiften för stämningen är fast men hur stora de övriga kostnaderna blir beror på målets utgång och ombudskostnader.

En länk till rättegångsbalken har du https://lagen.nu/1942:740#A2

Mer om stämningsansökan och kostnaden för den hittar du på Sveriges domstolars hemsida. En länk har du här http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Jag hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare