Kostnad för offentligt försvar

Tja! Jag står åtalad i ett mål om misshandel. Vid polisförhöret så kunde jag dock inte namnge den advokat jag ville ha men sa att jag skulle återkomma med det om saken gick till domstol. När jag sen blev underrättad så hade jag redan fått en offentlig försvarare, någon jag inte ville ha. Efter många om och men så fick jag till slut den jag ville ha. Min fråga nu är om jag kan komma att bli skyldig att betala för mina advokatkostnader? (Jag har för mig att man aldrig behöver det när det gäller brott mot ordningslagen) Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt rättegångsbalken kapitel 21 § 10 framgår att en offentlig försvarare ska ersättas med allmänna medel. Däremot om du har lön så kommer kostnaderna att inkomstprövas, och då blir du skyldig att betala en del av kostnaden.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare