Korttidskontrakt vid andrahandshyra

Hej! Jag bor i korttidskontrakt och har avskrivit mig besittningsrätt. Hörde dock att jag efter fyra år måste erbjudas förstahandskontrakt, stämmer det? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som längst kan ett korttidskontrakt som du säger gälla i fyra år om inte hyresnämnden godkänner en längre tid (Se Jordabalken 12 kap. 45 a §, https://lagen.nu/1970:994). I princip handlar det om en fristående överenskommelse vid sidan av hyresavtalet. Resultatet är i princip att man inom dessa fyra år inte har rätt till förlängning av hyresavtalet, men får man förlängning utöver den tiden slutar slutar denna "vid sidan av"-överensommelse att gälla, och man har rätt till förlängning. Detta handlar dock inte i sig om frågan mellan andrahands- och förstahandskontrakt.

Om jag förstår dig rätt hyr du lägenheten i andra hand. Det är möjligt att den person du hyr lägenheten av har ett hyreskontrakt (eller kontrakt med bostadsrättsföreningen, om det är en bostadsrätt) där det står att du har rätt att "ta över" förstahandskontraktet efter fyra år.

Hoppas att svaret var till någon hjälp! Om du undrar något mer är det bara att återkomma.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare