Kortaste uppsägningstid för andrahandsuthyrning av bostadslägenhet

Jag hyr en bostadsrätt i andra hand. Vi har skrivit ett kontrakt med hyresvärden på att uppsägningstiden ska vara 3 månader. Får jag enligt lag som hyresgäst flytta ut på 1 månad istället?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Privatuthyrning av bostäder regleras i lagen om uthyrning av egen bostad (UtEB) (1970:994) se här.

Kortaste uppsägningstiden som en andrahandshyresgäst har rätt att åberopa är 1 månad enligt 3 § andra stycket UtEB. Du kan som hyresgäst under dessa kontraktuella förhållanden iaktta en kortare tid än den avtalade uppsägningstiden på tre månader eftersom UtEB är tvingande till förmån för hyresgästen. Enligt 2 § UtEB är avtalsvillkor såsom exv. uppsägningstid på tre månader utan verkan eftersom detta villkor är i jämförelse med rättigheterna i UtEB till nackdel för hyresgästen. Eftersom förhållanden för en hyresgäst som bor i andra hand snabbt kan ändras, ansåg lagstiftaren att det var lämpligt att skydda hyresgästen med rätt till en månads uppsägningstid oavsett avtalad uppsägningstid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare