FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/04/2016

Körkortsingripande efter fortkörning?

Hejsan

I februari gjorde jag bort mig i trafiken och körde för fort, har aldrig kört för fort tidigare. Blev tagen utav polisen som gav mig varning och böter. För mig blev domen en väckarklocka och jag kommer aldrig hamna i den situation som gör att man får en bot.

Nu två månader senare så fick jag en lapp där det står att transportstyrelsen överväger att ingripa mot mitt körkort.

Undrar vad tar transportstyrelsen hänsyn till vid en utredning?

Bara för att jag var en dålig trafikant den dagen så behöver det inte betyda att man är det när körkortet ev återkallas för en förseelse man gjorde för några månader sedan eller år sedan.

Jag har förberett mig att körkortet kommer att återkallas...det är lika bra att vara förberedd på det värsta och hoppas på en varning.

Hur ser transportstyrelsen på dem som kör för fort för första gången?

Mvh Anton

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

När du överträtt en väsentlig trafikregel gör Transportstyrelsen vanligen överväganden om körkortet ska återkallas. Myndigheten gör en fristående bedömning som är skild från Polisens bedömning.

Ett körkort kan återkallas av en mängd orsaker. Exempel på orsaker är grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri eller underlåtenhet att iaktta en trafikregel (ex. överskridit tillåten hastighet, kört mot rött ljus, ej iakttagit stopplikt eller kört om vid övergångsställe) som är väsentlig betydelse för trafiksäkerheten och att överträdelsen ej anses som ringa (5 kap. 3 § körkortslagen). Här ska en helhetsbedömning göras av överträdelsens allvarlighet ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Sålunda spelar ditt behov av körkortet ingen avgörande roll för om det kommer att återkallas eller inte, utan det är din överträdelse mot trafikreglerna som avgör. Dock kan ett starkt behov av körkortet förkorta spärrtidens längd, det vill säga den tiden då körkortet är återkallat.

Det räcker sålunda med en enda överträdelse för att körkortet ska dras tillbaka. Men är överträdelsen ringa, vilket i regel betyder att det inte förelåg någon faktiskt trafikfara, ska körkortet inte återkallas. Dessutom bör körkortet inte återkallas vid ett tillfälligt förbiseende.

Sammanfattningsvis kan körkortet återkallas om man överskrider högsta tillåtna hastighet. Detta gäller oavsett om det skett för första gången eller inte. Vanligen krävs att hastigheten överskrids ganska markant. Som en tumregel bör ett körkortsingripande ske om du kör minst 20 km/h för snabbt på en 30-väg och minst 30 km/h för snabbt på en 50-väg. Detta är endast tumregler och är främst aktuella om det gäller en engångsöverträdelse. Dock ska en helhetsbedömning ändå genomföras och resultatet kan bli annorlunda.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare