Körkortsåterkallelse och förbudet mot dubbelbestraffning

Återkallat körkort.

Jag var med om en olycka i April månad när jag körde från mitt jobb. Då jag var den som lämnade en parkering och körde ut på landsväg blev jag vållande, och jag har fått böter för detta från Polisen. Jag trodde att ärendet var avslutat, men nu nästan ett år senare får jag mitt körkort återkallat av Transportstyrelsen pga ej iakttagit väjningsplikt.

Jag är ej dömd eller misstänkt för vårdslöshet, och jag undrar om det är OK för Transporstyrelsen att dubbelbestraffa mig för detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Enligt den rättsliga principen ”ne bis in idem” (som bland annat är fastställd i Europakonventionen) är dubbelbestraffning ej tillåtet.

Knäckfrågan är dock vad som ska betraktas som straff i juridisk mening. En återkallelse av ett körkort är en förvaltningsrättslig sanktion och utförs av Transportstyrelsen. I dagsläget anses inte detta utgöra ett straff, men det tål att diskuteras. I juni 2014 meddelade Högsta förvaltningsdomstolen prövningstillstånd i ett fall som rör just denna fråga. Det återstår alltså att se vilken bedömning domstolen gör.

Med vänlig hälsning,

Henrik PerssonRådgivare