FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/12/2014

Köra bil med körkort som ej förnyats?

Min dotters körkort har gått ut. P gr av utlandsvistelese har varit sen med ansökning om förnyelse. Kommer idag hem och ska omedlebart skicka in ansökningen fördet nya. Min fråga är: får hon köra under tiden (efersom behörigheten har inte gått ut) och vad händer om hon blir stoppat av polisen?

Mvh Tutti

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En personbil får endast köras av någon som har ett gällande körkort, detta framgår av 2 kap 1 § körkortslagen. Din dotters körkort är inte gällande eftersom det inte är förnyat vilket framgår av 3 kap 13 §.

Om ett körkort är ogiltigt enligt 3 kap 13 § skall det omhändertas enligt 5 kap 7 § 2 st vilket med stor sannolikhet kommer att ske om hon skulle bli stoppad av polisen. Utöver detta kan hon dömas till böter för olovlig körning enligt 3 § trafikbrottslagen. Av dessa skäl är det att föredra att din dotter inte kör bil förrän hon fått sitt körkort förnyat.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare