Köpt egendom innan äktenskapet - enskild egendom eller giftorättsgods?

Jag och min ska skiljas. Har han rätt till min sommarstuga som jag tillsammans med min mamma köpte tillsammans innan jag träffade min man?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sommarstugan som du tog med dig in i äktenskapet kommer vara giftorättsgods (och alltså ingå i bodelningen) om sommarstugan inte är din enskilda egendom. Den kan till exempel vara din enskilda egendom genom att du och din man har skrivit ett äktenskapsförord om det eller att du erhållit sommarstugan i gåva eller arv med villkor om att det ska vara din enskilda egendom. I dessa fall hade sommarstugan inte ingått i bodelningen mellan dig och din man.

Du uppger i frågan att du har köpt sommarstugan. Då måste du och din man ha skrivit ett äktenskapsförord där det står att sommarstugan ska vara din enskilda egendom. Om ni inte har gjort det så är sommarstugan alltså att anse som giftorättsgods och något som ska ingå i bodelningen.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med om han har "rätt" till din sommarstuga. Det vi kan konstatera är att sommarstugan i vart fall ska ingå i bodelningen i och med att det är giftorättsgods. Det som dock bör tilläggas, är att man i lottläggningen (alltså då när man avgör vem som ska få vad) i första hand har rätt att få sin egendom på sin lott. Eftersom att du äger sommarstugan har du med andra ord förtur på att få behålla den i bodelningen. Värdet av sommarstugan kommer dock, som tidigare nämnts, att ingå i bodelningen.

Bodelning är inte helt lätt! Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare