Kopiera testamente?

Hej jag vill ge min son en kopia av mitt testamente. Var skaffar jag en giltig kopia? skall den vara bevittnad . Tack på förhand.Roger

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det är enbart originaltestamentet som är giltigt, en kopia kommer inte gälla utan originalet kommer behöva hittas. Detta då inte originaltestamentet ska kunna återkallas men kopiorna fortsätta att gälla.

Du kan ge en kopia till din son för att han ska veta vad det står i testamentet men det kommer vara svårt att lyckas göra det juridiskt bindande utan originalet. Det bästa är nog att lägga originalet på ett säkert ställe som han också vet om.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare