Kopiera partners mobilmeddelanden

Hej Vilket brott skulle man teoretiskt göra sig skyldig till om man olovandes kopierade / tog en back up på sin frus mobiltelefon chat (sms/Facebook/whatsapp)? Vad heter brottet, vilken lagstiftning? Vad är finns det för straffvärden vid eventuellt brott?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Ett sådant förfarande skulle utgöra dataintrång, enligt Brottsbalkens 4 kap, 9c §. För ett sådant brott döms man till böter eller fängelse i högst två år.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare