Kopiera idén till en fackbok

Hej,

Hur ser upphovsrättslagstiftningen ut när det gäller att kopiera en idé eller ett koncept av en bok? Jag skulle vilja skriva en fackbok med samma idé och upplägg som en bok från ett annan icke-europeiskt land. Dock kommer det konkreta innehållet att vara helt annorlunda, med lokala profiler (inntervjuobjekt) och företeelser. Kan jag hamna i trubbel för det? Vilka fallgropar finns rent juridiskt med att göra detta?

Mvh,

AR

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En bok är ett litterärt verk som skyddas av upphovsrätt enligt 1 § upphovsrättslagen (URL). Skyddet innebär bland annat att ingen förutom upphovsmannen får framställa exemplar boken eller bearbetade/översatta versioner av boken, 2 § URL.

Det är endast själva det litterära verket, boken som sådan, som skyddas av upphovsrätten. Det ämne som boken behandlar eller den grundläggande idén som boken bygger på skyddas inte. När det gäller fackböcker kan alltså vem som helst skriva en bok om exempelvis 1800-talsarkitektur eller matlagning utan att det i sig innebär ett upphovsrättsligt intrång.

Att skriva en fackbok utifrån samma idé som en annan bok borde därför inte betraktas som ett upphovsrättsligt intrång. Eftersom du planerar att ge boken ett helt annat innehåll än den ursprungliga fackboken är det inte heller frågan om en bearbetning eller översättning. Jag förmodar också att du inte planerar att ge boken samma utseende, även de bilder som finns i och på boken omfattas av upphovsrätt. Min bedömning är därför att du bör kunna skriva fackboken utan att hamna i trubbel.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare