FrågaKÖPRÄTTÖvrigt07/08/2017

Köpeavtalet krävs för att förändra ägarförhållandet.

Hej! Då jag och min sambo köpte lägenhet var det jag som stod för allt och tog alla lån pga det stundande ekonomiska läget. Så idag är det jag som äger bostaden till 100%.

Nu har det ekonomiska läget för min sambo blivit bättre och vill därför köpa in sig på en viss procent. Det upplägg vi har haft är att vi har delat på alla kostnader exklusive amortering vilket betyder att sambon har betalat på lånen från första början. Detta har gjort att vi tycker det är mer än rätt att hen ska få betala köpepriset på den del hen köper. Frågan är hur vi ska gå till väga, hur ändrar man ett ägandeförhållande? Är det bara att skriva ett nytt samboavtal eller måste man vända sig någon annan stans? Måste vi vända oss till Skatteverket?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enklaste sättet att ändra ägarförhållandet är genom att upprätta ett köpeavtal mellan er, där hen köper 50% av lägenheten från dig för 50% av inköpspriset, precis som du skriver. På det viset utlöser man ingen reavinstskatt och ni befinner er i samma skatterättsliga situation vid en eventuell överlåtelse.

Ni får kontakta Skatteverket för att bekräfta det ovanstående om ni vill.

Ni måste kontakta både bostadsrättsföreningen, för att den måste godkänna köparen, på grund av att det som egentligen överlåts är andelar i föreningen, och banken, som förmodligen ska vilja att köparen skrivs in som gäldenär i lånen.

Eventuella ändringar i samboavtalet är upp till er, men de påverkar inte ägarförhållandet i sig.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare