Köpeavtal med underårig utan samtycke

Min dotter beställde saker från en hemsida och för att fortsätta köpet så var hon tvungen att trycka på godkänn avtal om du är över 16 år vilket hon inte är, hemsidan har en testa gratis månad och efter den månaden drar de 89 kr per månad. jag visste inte om detta och nu så ska de dra av 178 kr från mitt kort. är det lagligt de som de gör? måste jag betala denna summa eller är avtalet ogiltigt då hon inte är äldre än 16 år och inte har min tillåtelse?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

En person under 18 år får inte ingå avtal utan samtycke från vårdnadshavare, det kan man läsa i 9 kap. 1 § föräldrabalken. Om en underårig ändå ingår ett sådant avtal går det som regel för vårdnadshavare att häva avtalet, se 9 kap. 7 § föräldrabalken. I detta fall är det sannolikt att din dotter vilselett företaget i och med att hon klickat i att hon är över 16 år, och i sådant fall är hon ersättningsskyldig för eventuella ekonomiska skador. Men med det sagt så har ni rätt att häva avtalet, eftersom din dotter inte varit behörig att ingå avtalet.

Jag vet inte vad det är din dotter köpt men det låter som en typ av tjänst som löper per månad, ni kommer antagligen få betala för den tid som tjänsten använts men det beror på hur företaget ställer sig till detta.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till.

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare