FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/01/2016

Köpe av lägenhet till dotter

Jag har för avsikt att hyra en lägenhet så att min 20-åriga, studerande dotter med CSN-inkomst kan flytta hemifrån. Tanken är att jag står på kontraktet, men hon är den som är skriven i lägenheten.

Kan min dotter vara skriven i lägenheten utan att jag är det?

Kan min dotter stå på kontraktet tillsammans med mig?

Måste jag vara skriven där, och spendera de antal nätter som krävs av Skatteverket, för att detta ska fungera?

Har jag rätt att ha en inneboende skriven på adressen, eller behöver det vara en C/o adress för henne?

Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning

Av din fråga blir jag lite osäker om du tänkt ange lägenheten som dubbel bosättning för egen del och därmed dra av det på skatten sedan? Iochmed att du ställer frågan om du behöver spendera antalet nätter Skatteverket kräver?

Om du INTE tänkt använda lägenheten för egna skattemässiga skäl kan jag inte se några hinder för att din dotter står skriven på den fast du äger den.

Om du tänkt använda bostaden som dubbel bosättning för skattemässiga skäl kan din dotter bo där då hon räknas till din familj. För avdrag krävs dock att du har övernattat på arbetsorten och att avståndet mellan bostadsorten och arbetsorten är längre än 50 kilometer.

Vid osäkerhet kan du kontakta Skatteverket för mer information

Jag hoppas svaret varit till hjälp

Yvette LindRådgivare