FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/07/2015

Köpares undersökningsplikt

Hej

Sålde en kaffemaskin på Blocket för 250 kr. Maskinen har alltid fungerat som den ska för oss. En person vill köpa maskinen och kommer hem till oss. Vi tar fram bruksanvisningen och tänker börja gå igenom den men personen säger att den kan läsa det där själv sedan. Vi ger med kapslar till maskinen gratis så personen hade kunnat prova den hos oss. Dagen efter säger hon att maskinen inte fungerar som den ska, skummet fungerar inte men annat fungerar. Den har fungerat för oss. Nu skriker personen att den vet vad vi bor vill polisanmäla mm. Vad gäller för oss? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När både köparen och säljaren av lös egendom är privatpersoner regleras köpet av Köplag (1990:931) (KöpL).

En köpare har normalt ingen skyldighet att undersöka varan innan köpet. När köparen trots uppmaning från säljaren underlåtit att undersöka varan påverkas emellertid köparens möjlighet att göra gällande felpåföljder, 20 § KöpL. Eftersom ni plockat fram bruksanvisningen och tagit fram kapslar för personen att prova maskinen med kan hävdas att ni uppmanat till undersökning, varpå köparen underlåtit att utföra sådan och därmed inskränkt sina möjligheter att göra gällande fel.

Eftersom maskinen fungerat hos er kan även hävdas att risken för varan övergått på köparen i samband med varans överlämnande och att ni inte ansvarar för fel som uppstått sedan risken över , 21 § och 13 § KöpL.

Vänligen,

Evelina LindgrenRådgivare