köparens kontraktsbrott vid fastighetsköp

Hej! Jag sålde vårt gemensamma hus till min ex sambo, men han har inte gett mig pengarna som skrivet i kontraktet. Hur går man till väga? Kan man häva köpet? Hur gör man då?

Mvh

Alexia

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp av fast egendom regeleras i jordabalkens 4 kap. Du bör granska avtalet ni har skrivit och se om det reglerar något särskilt gällande att köparen inte fullgör sina förpliktelser d.v.s. köpet. Ifall ni har använt köpebrev och köpekontrakt bör du granska båda handlingarna.

Du kan stämma ditt ex vid tingsrätten i kommunen där denne bor och yrka på att häva köpet och att få skadestånd på grund av kontraktsbrott. Beroende på hur avtalen har utformats kan det istället vara möjligt att rikta ett betalningskrav via kronofogden.

Jag rekommenderar att du anlitar en jurist för att se över kontratket och eventuellt hjälpa dig med en stämningsansökan. Om ni vill anlita oss kan ni boka en tid här. http://lawline.se/boka

För att utnyttja vår kampanj under april (3 timmar för priset av 2) mejla mig senast 30-4.2017 jessica.konduk@lawline.se.

Med vänliga hälsningar

Jessica Konduk

Jessica KondukRådgivare