FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/01/2014

Köparens dröjsmål med betalning

Hej! Jag sålde en valp i augusti förra året på avbetalning. Valpköparen ska betala 500 kr i månaden tills dess att valpen är helt betald då valpen egentligen kostar 10 000 kr. För tre månader sen började valpköparen strula och gav mig bara 400 kr och i december betalade hon inget alls. Nu för januari skulle jag ha 1100 kr och hon lovade att betala det men jag fick bara 500 kr. Hon velar massor och är dryg. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, om jag ska kontakta kronofogden för att få pengarna för valpen eller om det är kontraktsbrott. Då hon mer eller mindre kommer med ursäkter för att slippa betala det hon är skyldig. MVH Sandra

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Köparen uppfyller i detta fall inte sina skyldigheter enligt det avtal som ni har ingått och gör sig därmed skyldig till avtalsbrott. Är det fråga om ett köpavtal mellan er två som privatspersoner blir Köplagen tillämplig.

Enligt Köplagen 54 § har du som säljare rätt att häva köpet om dröjsmålet utgör ett väsentligt avtalsbrott.

Vill du kräva din betalning kan du vända dig till kronofogdemyndigheten för att få hjälp att fastställa skulden genom betalningsföreläggande. När kronofogden fastställt rättsförhållandet kan du begära verkställighet av skulden vilket innebär att ärendet går vidare till kronfogdens indrivningsenhet. http://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

Ett annat allternativ är att ansöka om stämning vid tingsrätten som genom dom fastställer skulden så den sedan kan drivas in.  http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare