Köpa och sälja förstahandskontrakt till hyresrätt

Jag undrar om det är olagligt att betala/få betalt för att få förstahandskontrakt på en hyresrätt i följande fall - Det finns i dag flera ställen på internet där man kan byta hyreslägenhet mot någon annan person som också har en hyreslägenhet. Är det då olagligt erbjuda eller ta emot pengar när ett sådant byte genomförs - man kan anta här att en viss adress eller bostadens utformning är attraktiv i den mån att ena parten erbjuder pengar för att bostadsbyte ska ske.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga handlar om så kallade svartkontrakt.

Först och främst kan konstateras att enligt 12 kap 35 § jordabalken får en hyresgäst byta lägenhet, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen.

I Sverige är det inte olagligt att köpa ett förstahandskontrakt, men du kan utsätta dig själv för en stor risk. Ofta ges inte något kvitto då det handlar om svarta pengar. Det finns inte heller någon garanti för att du faktiskt får behålla det kontrakt du har köpt. Du får heller inte tillbaka pengarna om du någon dag väljer att flytta ifrån hyresrätten.

Däremot är det olagligt att sälja förstahandskontrakt. En hyresrätt får aldrig ha ett värde och enligt 12 kap 65 § jordabalken kan personen som säljer förstahandskontraktet dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Anses försäljningen som en verksamhet som bedrivs yrkesmässigt kan straffet bli hårdare.

Om den som sålt kontraktet fälls i domstol har den som köpt en svartkontrakt rätt att få pengarna tillbaka samt behålla kontraktet.

Sammanfattningsvis kan man säga att svartkontrakt inte är att rekommendera, vare sig för den som ska hyra eller den som hyr ut hyresrätten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Emma RagnarssonRådgivare