Köpa halva fritidshuset av sambo och arv

Hej! Jag och min pojkvän har flyttat in i hans fritidshus som han fått i gåva av sina föräldrar med föreskrift om att den skulle vara hans enskilda egendom. Vi har nu lånat 300 000 kr på banken för att bygga om. Jag funderar på om jag kan köpa ut halva fastigheten av honom? Vad händer vid arv? Han har två barn sedan tidigare och jag inga alls. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att ni pojkvän fått fritidshuset i gåva med föreskriften att den ska utgöra hans enskilda egendom innebär att om ni skulle separera så ska fastigheten lämnas utanför bodelningen. Föreskriften om att fastigheten ska vara hans enskilda egendom utgör däremot inget hinder för din pojkvän att sälja halva fastigheten till dig. Regler om köp av fastighet finns i jordabalken (JB), se https://lagen.nu/1970:994. Vid köp av fast egendom måste vissa formkrav uppfyllas: det ska upprättas en skriftlig köpehandling som både du och din sambo ska skriva under. Av köpehandlingen ska det framgå vilken fastighet som avses, köpeskilling samt en förklaring att din pojkvän säljer halva fastigheten till dig, 4 kap 1 § JB.

Reglerna om arv finns i ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Om din sambo skulle avlida kommer hela arvet att tillfalla hans barn, 2 kap 1 § ÄB. Detta då sambor inte ärver varandra, till skillnad från gifta makar. Även om ni skulle gifta er har hans barn rätt att få ut sitt arv direkt, då de är s.k. särkullbarn, 3 kap 1 § ÄB.

Om din sambo skulle avlida och du sedan tidigare köpt halva fastigheten kommer bara din sambos halva att tillfalla hans barn.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Linda OlssonRådgivare