Köpa bostadsrätt gemensamt, trots olika ekonomisk situation.

Hej!

Jag och min partner tittar på bostadsrätter tillsammans. Jag har en mycket liten inkomst medan min partner har en hög inkomst. Vi har fått lånelöfte tillsammans. Men vad händer om vi går isär? Jag är rädd att stå med skulder jag inte kan betala om bostaden inte skulle gå att sälja till samma pris som vi köpte den för. För min partner är detta inte samma problem, han har tillräckligt hög inkomst för att klara en eventuell förlust.

Gör lagstiftningen att jag blir ansvarig för precis halva lånet? Eller kan kan ta olika stora andelar av ett lån? Hur brukar ni rekommendera att man gör om man vill köpa en bostad och har väldigt ojämna ekonomiska förhållanden? Hur kan jag skydda mig från orimlig risk utan att för den del vilja utnyttja min partner?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

En bostadsrätt kan belånas upp till max 85 % av marknadsvärdet. Enligt 6 § konsumentkreditlagen (https://lagen.nu/2010:1846) är banken skyldig att iaktta god kreditgivningssed, och därvid ta tillvara dina intressen med tillbörlig omsorg. Enligt 12 § samma lag är banken skyldig att göra en kreditprövning baserad på låntagarens ekonomiska förhållanden. Förutsatt att det sker på ett riktigt och ansvarsfullt sätt så är det banken som avgör hur mycket ni får låna och till vilka villkor. Det går att ha olika stora andelar av ett lån, vilket är vanligt om man till exempel gjort upp om att ägarna skall äga olika stora andelar av bostadsrätten. I den situation som du beskriver kan det vara en god idé att göra just så - diskutera med banken och bostadsrättsföreningen att ni vill äga olika stora andelar av bostadsrätten och därmed också ansvara för olika stora delar av lånet. Observera dock att ni ändå förmodligen kommer anses som "solidariskt" betalningsskyldiga i det fall en av er inte kan betala lånet, vilket innebär att ni gentemot banken båda har har full skyldighet att betala ränta och amorteringar och att den part som betalat för mycket sedan får kräva den andre parten på ersättning.
Hoppas detta var svar på din fråga. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare