Köpa bostad om ej svensk medborgare

Hej!

Kan en EU medborgare (ej svensk medborgare) köpa en bostadsrätt i Sverige utan att jobba i Sverige?

Vad innebär det att ha permanent boende i fastigheten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller att köpa bostad, finns det inget krav på vilket slags medborgarskap en köpare måste ha. Sen om du behöver ta bolån för att köpa bostaden får du höra av dig till banken angående de finansiella kraven för att kunna köpa en bostad. Men om man tittar juridiskt på det är det absolut inga problem att köpa en bostad.

Innebörd av permanent bostad
Med permanent bostad innebär det där du är bosatt – alltså där du har ditt hem, din privata bostad. Ytterligare bestämmelser finns i inkomstskattelag. Regler om detta hittar du i 47 kap. 3 § IL. Permanent bostad innebär då att man varit bosatt under minst ett år närmast försäljning, eller under minst tre år av de senaste fem åren före försäljningen.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare