Köp under marknadsvärdet -förskott på arv

Jag kommer köpa min mammas lägenhet till ett pris som är under marknadsvärde. Jag har hört av en vän att min mamma kan ge mig förtidsarv på mellanskillnaden som jag inte betalar men som jag ändå kan använda till att köpa lägenheten. Jag fick det förklarat såhär men fattar inte om det funkar i praktiken. Tex lägenheten är värderad för 1,3 miljoner, jag kommer köpa den för 1 miljon, då innan hon säljer den så ger hon mig 300tusen av lägenhetensvärdet i förtidsarv. Vilket ger mig 300tusen att sen slänga in i lägenheten som kostar 1miljon.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad jag tror din vän syftar på är att om en förälder ger bort något som motsvarar en stor summa pengar till en arvinge så räknas det som ett förskott på dennes arv, så länge det inte finns till exempel ett gåvobrev som uttryckligen anger att gåvan inte ska ses som förskott på arvet. Bestämmelserna om förtida arv går att finna i 6 kap. ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K6).

Om du får köpa lägenheten för 1 milj kr av din mamma, och marknadsvärdet på den är 1,3 milj kr, så kommer mellanskillnaden om 300 000 kr att klassas som ett förskott på ditt arv, så länge inte din mamma och du tecknar tex ett gåvobrev som säger att gåvan om 300 000 kr inte ska ses som ett förskott på ditt arv.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SvenssonRådgivare