FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/03/2017

Köp av tjänst mellan två näringsidkare

Ja hej,min pappa håller på att renovera hans salong, och det är ett företag som gör det åt honom, företaget som renoverar åt honom ger väldigt dålig service, dem är sjuka jämt, och datumet för när renoveringen är klar kommer säkert vara försenat, är det något vi kan göra? Min pappa blir väldigt sur då han redan har mycket att göra, men att komma dit utan att dem ens har gjort något är stressande. Kan vi kräva pengar från dem och vad för möjligheter har vi? Tack i förväg! :)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du skriver att det är din pappas salong som har anlitat ett annat företag som ska utföra en tjänst åt honom tolkar jag denna fråga som att den gäller avtal mellan näringsidkare. Köp av tjänst mellan två näringsidkare regleras inte i någon lag utan man får falla tillbaka på avtalet som finns mellan parterna. Har parterna skrivit ett avtal har dem möjligen reglerat vad man ska ha rätt till om den andra parten bryter mot avtalet så min rekommendation är att börja med att se till avtalet mellan parterna då det är detta som reglerar frågan. Om det är oklart vad parterna avtalat om får man se till partsviljan dvs vad parterna avsett att avtala om.

Vill ni har hjälp att driva fallet vidare får ni gärna kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se så hänvisar jag er vidare till juristbyrån.

Hoppas detta klargjorde rättsläget, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare